JudulPersepsi Siswa Terhadap Pemanfaatan Google Classroom Dalam Belajar Keterampilan Menulis Bahasa Inggris |
Nama: ANNISA MIFTA HULJANNAH |
Tahun: 2024 |
Abstrak ABSTRACT Annisa Mifta Huljannah, 2024 “Students’ Perception on the utilization of Google Classroom in Studying Writing skill at SMA Negeri Model Terpadu Madani Palu”. A Skripsi. English Education Study Program. Language and Art Education Department. Teacher Training and Education Faculty Tadulako University. Supervisor (1) Abd. Kamaruddin, S.Pd., M.Ed., Ph.D. (2) Anjar Kusuma Dewi, S.Pd., M.Ed. The purpose of the present research is to find out the real fact of the students’ perception on the utilization of Google Classroom in the teaching of writing skill. This research is a qualitative design. The subject of the research was the Second Semester of Grade Eleventh students of Madani Senior High School that consisted of 33 participants. The participants were selected by purposive sampling. The data were collected using interview and analyzed using Likert Scale. The researcher found that there were four category of students’ perceptions toward the dimension of Google Classroom in Teaching Writing Skill in which the students were mostly agree with; (1) the average students’ response to the use of Google Classroom is 75, 8 % of the total number of students, (2) the average students’ response to the use of Google Classroom in the teaching of writing skill is 75, 8% of the total number of students, (3) the average students response to the impact of the using of Google Classroom in teaching writing skill is 69, 7% of the total number of students, and (d) the average students’ response related to their satisfactory toward the use of Google Classroom in the teaching Writing Skill is 69, 7% of the total number of students. It means that the students have positive response toward the use of Google Classroom platform in teaching and learning English. It implies that the use of the Google Classroom platform to teach Writing Skill is enable students to have good motivation in studying writing skill. Key words: Writing Skill, Perception, and Google Classroom. ABSTRAK Annisa Mifta Huljannah, 2024 “Persepsi Siswa Terhadap Pemanfaatan Google Classroom Dalam Pembelajaran Keterampilan Menulis di SMA Negeri Model Terpadu Madani Palu”. Sebuah Skripsi. Program Studi Pendidikan Bahasa Inggris. Departemen Pendidikan Bahasa dan Seni. Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan Universitas Tadulako. Pengawas (1) Abd. Kamaruddin, S.Pd., M.Ed., Ph.D. (2) Anjar Kusuma Dewi, S.Pd., M.Ed. Tujuan dari penelitian ini adalah untuk mengetahui fakta nyata persepsi siswa terhadap pemanfaatan Google Classroom dalam pengajaran keterampilan menulis. Penelitian ini merupakan penelitian kualitatif dengan desain. Subyek penelitiannya adalah siswa kelas XI Semester II SMA Madani yang berjumlah 33 partisipan. Para peserta dipilih secara purposive sampling. Data dikumpulkan melalui wawancara dan dianalisis menggunakan Skala Likert. Peneliti menemukan bahwa ada empat kategori persepsi siswa terhadap dimensi Google Classroom dalam Keterampilan Mengajar Menulis yang sebagian besar disetujui oleh siswa; (1) rata-rata respon siswa terhadap penggunaan Google Classroom sebesar 75,8?ri jumlah seluruh siswa, (2) rata-rata respon siswa terhadap penggunaan Google Classroom pada pembelajaran keterampilan menulis adalah 75,8 ?ri total jumlah siswa, (3) rata-rata respon siswa terhadap dampak penggunaan Google Classroom dalam pembelajaran keterampilan menulis adalah 69,7?ri total jumlah siswa, dan (d) rata-rata respon siswa terkait kepuasan mereka terhadap penggunaan Google Classroom dalam pengajaran Keterampilan Menulis adalah 69,7?ri jumlah siswa. Artinya siswa mempunyai respon positif terhadap penggunaan platform Google Classroom dalam pengajaran dan pembelajaran bahasa Inggris. Hal ini menyiratkan bahwa penggunaan platform Google Classroom untuk mengajarkan Keterampilan Menulis memungkinkan siswa memiliki motivasi yang baik dalam mempelajari keterampilan menulis. Kata kunci: Keterampilan Menulis, Persepsi, dan Google Classroom. |