JudulMENGIDENTIFIKASI PEMAHAMAN MEMBACA SISWA KELAS VIII SMP LABSCHOOL PALU MELALUI TEKS DESKRIPTIF |
Nama: MOH. NAUFAL LUTHFIANSYAH |
Tahun: 2021 |
Abstrak ABSTRACT Moh. Naufal Luthfiansyah (A 121 16 151). Identifying Reading Comprehension of Grade VIII Students at SMP Labschool Palu through Descriptive Text. Skripsi. English Education Study Program, Language and Art Education Department, Teacher Training and Education Faculty, Tadulako University, It was under the Supervision of H. Jamiluddin. This research aims to find out what difficulties that faced by grade VIII students at SMP Labschool Palu in Reading Comprehension through Descriptive Text. The researcher applies descriptive qualitative research design by simple random sampling to choose the sample. The instrument of data collection is a test of Descriptive Text. The test uses four aspects in reading comprehension, those are determining main idea, understanding vocabulary, finding detail information, and making inference to identify the student’s ability in reading comprehension. The student’s percentage from the result of the test in determining main idea was (27.11%), understanding vocabulary was (19.72%), detail information was (24.65%), and making inference was (28.52%), The results of data analysis indicated the ability of grade VIII students at SMP Labschool Palu is good and it can be inferred some of the students face the problems in Reading Comprehension. Key words: Descriptive Text, Identifying, Reading Comprehension. ABSTRAK Moh. Naufal Luthfiansyah (A 121 16 151). Identifikasi Pemahaman Membaca Siswa Kelas VIII SMP Labschool Palu Melalui Teks Deskriptif. Skripsi. Program Studi Pendidikan Bahasa Inggris, Departemen Pendidikan Bahasa dan Seni, Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan, Universitas Tadulako, dibawah pengawasan H. Jamiluddin. Penelitian ini bertujuan untuk menemukan kesulitan apa yang dihadapi oleh siswa kelas VIII SMP Labschool Palu dalam pemahaman membaca melalui teks deskriptif. Peneliti menerapkan desain penelitian deskriptif kualitatif dengan teknik simple random sampling untuk memilih sampel. Instrumen pengumpulan data adalah test Text Deskriptif. Test ini menggunakan empat aspek dalam pemahaman membaca, yaitu menentukan ide pokok, pemahaman kosakata, menemukan informasi detil, dan membuat kesimpulan untuk mengidentifikasi kemampuan siswa dalam pemahaman membaca. Persentase siswa dalam hasil test mementukan ide pokok adalah (27.11%), pemahaman kosakata (19.72%), informasi detil (24.65%) dan membuat kesimpulan (28.52%). Hasil analisis data menunjukan bahwa kemampuan siswa kelas VIII SMP Labschool Palu telah baik dan dapat disimpulkan beberapa siswa mengalami masalah dalam kemampuan membaca. Kata kunci: Teks Deskriptif, Mengidentifikasi; Pemahaman Membaca. |