JudulPENERAPAN CIRC (COOPERATIVE INTEGRATED READING AND COMPOSITION) DALAM MENINGKATKAN KETERAMPILAN MENULIS SISWA KELAS VIII SMP NEGERI 4 PALU |
Nama: SARI WULANDARI |
Tahun: 2022 |
Abstrak ABSTRACT ?Sari wulandari (A12114063). This skripsi is entitled The Implementation of CIRC (Cooperative Integrated Reading and Composition) in Improving Writing Skill of The Eight Grade Students of SMP Negeri 4. English Educational Study Program, Language and Art Educational Department, Teacher Training and Educational Faculty, Tadulako University, under the supervision Sriati Usman and Budi. The purpose of this research is to know whether the implementation of CIRC in improving writing skill of the eighth grade students of SMP Negeri 4 Palu. The researcher applied quasi experimental research design. The purposive sampling technique was selected in this research to draw the sample. The samples were VIII Manggis as the experimental group which has 23 students and VIII Cempedak as the control group which has 23 students. The test which question form was used as the instrument in gathering the data. The data gathered were analyzed statically. The pretest was given to experimental and control group before the treatments were given. After that, the experimental group got the treatment while the control group did not receive any treatment. The posttest was given to both groups. The Pretest mean score of the experimental group was 39.34 and the control group was 51.08. On the other hand, The posttest mean score of the experimental group was 79,78 and the control group was 71.03. After analyzing the data, it is found out that the t-counted value (2.04) was greater than the t-table value (1.01) by applying 0,05 level of significance and 30 degree of freedom(df). Based on the result of the research, it is concluded that the hypothesis is accepted. It means that the implementation of CIRC technique can improve students’ writing skill at SMP Negeri 4 Palu. Keywords : Implementation, writing, CIRC technique. ABSTRAK Sari wulandari (412114063), Skripsi ini berjudul Penerapan CIRC (Cooperative Integrated Reading and Composition) dalam Meningkatkan Keterampilan Menulis Siswa Kelas VIII SMP Negeri 4. Program Studi Pendidikan Bahasa Inggris, Jurusan Pendidikan Bahasa dan Seni, Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan , Universitas Tadulako, dibawah bimbingan Sriati Usman dan Budi Tujuan penelitian ini adalah untuk mengetahui penerapan CIRC dalam meningkatkan keterampilan menulis siswa kelas VIII SMP Negeri 4 Palu. Peneliti menerapkan desain Quasi Experimental Design. Teknik sampling yang digunakan dalam penelitian ini adalah purposive sampling. Sampel penelitian ini adalah VIII Manggis sebagai kelompok eksperimen dengan jumlah siswa 23 orang dan VIII Cempedak sebagai kelompok kontrol dengan jumlah siswa 23. Tes yang berupa soal digunakan sebagai instrumen dalam pengumpulan data. Data yang terkumpul dianalisis secara statik. Pretest diberikan kepada kelompok eksperimen dan kontrol sebelum diterapkan tehnik ini. Setelah itu, tehnik ini diterapkan kepada kelompok eksperimen sedangkan kelompok kontrol tidak mendapatkannya, setelah itu, posttest diberikan pada kedua kelompok. Nilai rata-rata pretest kelompok eksperimen 39 34 dan kelompok kontrol 51,08 sedangkan nilai rata-rata posttest kelompok eksperimen 79.78 dan kelompok kontrol 71.03. Setelah dilakukan analisis data diketahui bahwa nilai t hitung (2.04) lebih besar dari nilai t tabel (101) dengan menerapkan level of significance 0,05 dan degree of freedom (df) 30. Berdasarkan hasil penelitian , maka hipotesis diterima. Artinya penerapan teknik CIRC dapat meningkatkan keterampilan menulis siswa di SMP Negeri 4 Palu Kata kunci : Penerapan, Menulis, Tehnik CIRC |